Komiksy Literatura Recenze

Recenze minecraftího komiksu Chodí wither okolo 1. díl

Často se stává, že podle nějakého komiksu vznikne počítačová hra, ale někdy je tomu zkrátka naopak. V tomto případě se vydáváme do Overworldu, který se nachází v Minecraftu. Do jaké míry je komiks věrný světu, v němž se odehrává? Využívá snad jen námětu bez hlubšího propojení? Je příběh nápaditý? Dokáže zaujmout i ty, kteří svět Minecraftu neznají? Příliš mnoho otázek. Začněme popořádku.

Na první dojem dobrý

Jelikož je kniha, dle informace na obalu, určena pro děti od 6 let, oceňuji jednu hlavní a důležitou věc – nemá obyčejný papírový, nýbrž pořádný a pevný obal, díky kterému přežije i nálety několika witherů, výbuch syčáka a mokré, nenechavé ruce drownerů. Obálka je vydařená a vyjadřuje vše, čeho se čtenář uvnitř může dočkat – příšery, boj, napětí, strach i roztomilého psího společníka. Kniha má jen něco málo přes 80 stran, ale pro cílovou skupinu je to ideální délka.

Kristen Godsnuková, autorka díla, do příběhu i zapojila svou fenku Penny skrze postavu psí společnice Wilkie. V závěru knihy jsou její poznámky a fotky, které ukazují, jak dílo vznikalo za dozoru zmiňované čtyřnohé kontrolorky.

Minecraft jako námět

Vizuálně je nesporné, že se komiks odehrává ve světě Minecraftu. Jsou tam typické kostky hlíny, kamene a dalších materiálů. Meče, louče, postele, obrazy, truhly – vše odpovídá předloze. Jsou tam ale i drobné detaily, kterých si čtenář nemusí hned všimnout a přesto jsou pro svět Minecraftu typické. Kupříkladu to, že se hlavní hrdinové zbavují negativních efektů získaných v boji pomocí kýble s mlékem nebo, že postavy mají ve svých brašnách naznačený inventář. Hádka o XP po skončení boje je též úsměvným doplněním atmosféry. Mohu tedy s klidným svědomím říci, že Minecraft zde není jen lehkomyslným a snadno kalkulovatelným námětem, ale je především dobře pochopeným světem i se svými specifiky.

Hurá do boje!

Hlavními hrdiny jsou dvojčata – dívka Cahira a chlapec Orion. Nejsou to ale obyčejné děti, ujal se jich totiž Senan Důkladný, lovec příšer, který je vycvičil k tomu stejnému, čemu se on sám věnuje už delší čas. I mistr učitel se však občas utne a tak se stane, že je sežrán witherem. Kde se tu vzal wither? No, řekněme, že se stala drobná nehoda a nenechavé ruce Oriona zkrátka zatáhly za nějakou záhadnou páčku v dungeonu a do rozestavěné sochy withera byla takto vpravena třetí lebka, což způsobilo, že mocný a nebezpečný nepřítel náhle ožil, zaútočil a vydal se na vlastní dobrodružství volně do světa. V jeho šlépějích ale kráčela jen samá zkáza a smrt. Vyvolat withera v běžném světě Minecraftu světě skutečně jde a chová se stejně, jak ho líčí v komiksu. Na všechno útočí, bombarduje, ničí a je to zkrátka nepříjemná záležitost.

Jak si Orion a Cahira poradí bez svého učitele? Podaří se jim ho zachránit? Jako každá dětská literatura i tato přináší nakonec relativně dobrý konec, ale jak k tomu všemu dojde, to vám nechci vyspoilerovat, protože je to hezký příběh a stojí za přečtení.

Nikdo není dokonalý

Líbí se mi, že rádoby superhrdinové nejsou dokonalí a ani nesmrtelní, tudíž působí lidsky a čtenář se s nimi dokáže lépe sblížit. Oceňuji také využití reálií spojených s minecraftovým světem, jako například zrod withera nebo zmiňované mléko jako očistný nápoj v boji. Kresby jsou nápadité, ale jednoduché natolik, že je lze snadno výtvarně napodobit. Dokážu si představit, že se stanou předlohou pro vaši výzdobu ledničky.

Jak se mi to líbilo?

Osobně se mi komiks velmi líbil a to nejsem cílová kategorie. Svět Minecraftu je skutečně součástí příběhu a je tam vhodně zakomponováno vše, co bychom očekávali. Zprvu jsem se pozastavila nad tím, zda jednou z hrdinek je žena nebo zda jsou to dva chlapci, protože jméno Cahira se může jevit i v mužské verzi (Cahir, 4.pád Cahira), ale na straně č. 22 ,,osoba s culíkem” promluvila v ženském rodě a hned to bylo jasné. Nic jsem si předem nezjišťovala, proto jsem příběh objevovala až samotným čtením. Velice se mi líbila hádka o XPčka, jelikož ji sami hráči prožívají při každém společném hraní.

Chybělo mi každopádně hlubší rozvedení příběhu lovců příšer. Atria působila tak, že takové lovce vidí prvně, ale nezeptala se na nic s nimi spojené. Jako by jí nezajímalo, co jsou zač. Nebo je znala? Nicméně čtenář určitě ne. Bylo by fajn do knihy zapojit více z pozadí těchto postav.

Už teď se těším na pokračování a jsem napjatá, jak to všechno nakonec dopadne. Děkuji Crew za poskytnutí recenzního výtisku.

Hodnocení

90% Skóre

Příběh není příliš překombinovaný a vizuální provedení je líbivé. Slovo Minecraft není jen pomyslnou nálepkou na obalu, ale tento specifický svět je v něm dobře vystihnut. Pokud máte dítě v mladším školním věku, které má rádo Minecraft, s největší pravděpodobností se mu komiks zalíbí.

PLUSY

• věrné světu Minecraftu
  • uvěřitelnost postav a děje