Filmy & seriály Recenze

Wednesday, seriál, který nezklamal

23.11. na nás Netflix vypustil další seriál z vlastní tvorby Wednesday (Jenna Ortega), který se zaměřuje na studentská léta Wednesday Addams, na režiserské křeslo mimo jiných usednul i kultovní režisér Tim Burton a na seriálu je to sakra znát!

Temná teen detektivka

Zápletka Wednesday je vcelku jednoduchá. Hned ze začátku se dozvíme, že Wednesday není zrovna vzorná studentka zapadající do kolektivu „obyčejných“ lidí na „obyčejné“ škole, a tak je přeložena na školu pro vyvrhele Nevermore Academy (Nikdy víc). V doprovodu rodičů tedy dorazí na novou školu, kde ji ubytují na kolej s velmi výstřední vlkodlačicí Enid (Emma Myers), která je přesným opakem Wednesday. Enid vezme Wednesday na prohlídku školy a seznamuje ji s místními „gangy“. Jsou zde vlkodlaci, sirény, upíři a další ze sekce vyvrhelů, kteří mezi nás, obyčejné lidi zrovna nezapadají. Po prohlídce si Wednesday upraví svou část pokoje k obrazu svému, což ještě víc zdůrazní rozdíl mezi ní a její spolubydlící Enid. Po představení několika hlavních postav se děj začne pomalu přelévat v detektivní dílko a to po té, co se Wednesday pokusí někdo zabít.

Navštívíme i město Jericho, kde se odehrává dobrá polovina scén, ne-li víc. Městečko silně připomíná město například z Gilmore Girls. Takové to klasické, snové americké maloměsto.

Děj to není nijak nápaditý, ale úplně hloupý také není. Wednesday se postupně seznamuje s dalšími žáky Nevermore Academy, zažívá první náznaky rivality, ale také sympatií. Nutno podotknout že sympatií spíše jednostranných. Wednesday pěkně podle předlohy ke všem přistupuje chladně a po Addamsovsku. Jedinou výjimkou je snad jen syn místního šerifa, barista Tyler (Hunter Doohan).

Kromě neznámého útočníka život Wednesday stěžuje hlavně ředitelka Nevermore Academy Larissa Weems (Gwendoline Christie), která neustále chudince Wednesday předhazuje minulost jejich rodičů právě na této škole, psyhoterapeutka Valerie Kinbott (Riki Lindhome), kterou musí Wednesday navštěvovat a samozřejmě elity školy, což je siréna Bianca Barkley (Joy Sunday), nejoblíbenější studentka školy a nakonec Xavier Thorpe (Percy Hynes White), jehož rodiče mají s Addamsovic rodinou společnou minulost na Nevermore Academy.

Wednesday se tedy pustí do pátrání po vrahovi, který se jí pokusil zabít a následně zabil i jednoho studenta. Enid se jí jako správná kamarádka snaží pomoct v jejím pátrání. O pomoc se snaží také jedna z učitelek, která patří mezi takzvané normies – normály, Marilyn Thornhill (Christina Ricci). Nebudu zde dál rozpitvávat příběh. Doporučím raději, abyste se na seriál sami podívali. Protože…

Koncert pro dva

Protože seriál je to vynikající. Jenna Ortega se pro roli Wednesday snad narodila. To, jak tato drobná herečka dokázala ztvárnit snad nejtemnější postavu z rodiny Addamsů je neskutečné. Stačí jí jediný pohled a vy okamžitě víte, co nám tím pohledem chce sdělit. Je radost ji sledovat a poslouchat sarkastické poznámky k dění na obrazovce. Její chemie s Enid je prostě skvělá, funguje na výbornou a vždy jsem měl radost, když se ty dvě objevily spolu v jedné scéně. Perfektní roli zde odehrála i Věc. Špičkování mezi Věcí a Wednesday je brilantní a je skvělým doplňkem a parťákem. Má spoustu scén, kde je opravdu plnohodnotnou postavou, i když je to jen ruka. Budete se jí smát, budete o ní mít strach, budete s ní soucítit. Další velké plus je famózní hudba od Dannyho Elfmana a Chrise Bacona. Patřičně navozuje atmosféru, nijak neruší a skvěle sedne k náladě seriálu. V několika scénách hraje Wednesday na violoncello na které se Jenna Ortega právě kvůli této roli naučila hrát. A sylšet rockové klasiky v podání této drobounké herečky je prostě úžasné. Kromě hudebního nadání nám Jenna předvedla i své taneční vlohy na bále, kde uchvátila svým tancem, jehož choreografii si vymyslela sama herečka. Tato scéna patří k mým nejoblíbenějším. Zapomenout nesmíme ani na strýčka Festera v podání Freda Armisena, který se sice v serálu objeví jen v jednom dílu, ale i tak je na něm vidět, jak si svou roli užívá a vnáší takový svěží závan do celé show. Předvedl perfektní herecký výkon a doufám, že v pokračování dostane více prostoru. A nakonec musím vypíchnout takové malé, hezké odkazy na starší filmy Tima Burtona, takový krásný detail pro všechny, kteří mají jeho tvorbu rádi.

Není všechno zlato, co se třpití

Bohužel si seriál nese i nějaké ty bolístky. Hned první, co mě napadá je velice předvídatelné rozuzlení, kdy téměř od začátku víte, kdo je padouch. Menší, ovšem znatelnou bolístkou je Tim Burton, respektive jeho neúčast na druhé polovině seriálu. Tim Burton totiž režíroval jen první čtyři díly a ač se režiséři zbylých dílů snaží držet laťku vysoko, je znát, že se typický Burtonovský rukopis maličko vytratil. Další výtku bych měl ke škole samotné. Podle mého by si zasloužila mnohem více prostoru, rád bych nakoukl do pozadí té školy, do samotné výuky, co se asi tak vyvrhelové mohou učit a jak. Stejně tak mi přijde škoda, jak málo prostoru dostala například ředitelka Larissa. Potenciál tam byl, mohla z ní být zajímavá postava, místo toho jsem měl pocit, že fungovala pouze jako taková brzda Wednesday, která jí stejně nějakým způsobem obešla aby dosáhla svého. A nakonec musím zmínit Luise Guzmána v roli Goméze Addamse. Upozorňuji, že je to pouze můj, subjektivní pocit a rád bych se vyhnul lynčování v komentářích, ale kdykoli se Guzmán objevil na obrazovce, měl sem chuť spáchat nežití. On je to skvělý herec, to bez pochyb, ale podle mě mu role Goméze silně nesedla a vysloveně mě v té roli štval.

Tak si to nějak shrneme

Wednesday je za mě malé, velké překvapení. Měl sem vcelku vysoká očekávání, tvorbu Tima Burtona mám velice rád a musím uznat, že má očekávání byla přinejmenším naplněna, ne-li překonána. Jenna Ortega si celý seriál ukradla pro sebe a roli zahrála excelentně. Prostředí krásně kopíruje temnou atmosféru, Nevermore Academy hodně připomíná Hogwarts z Harryho Pottera a celý seriál si nese takové lehce magické aroma, což je fajn. Seriál si užijí jak mladiství, tak i my, postarší existence. Humor je kvalitní a na úrovni. Celkově seriál funguje perfektně a nebýt těch pár věcí, které jsem vytkl, byl by to absolutní skvost. Teď nezbývá, než čekat na další sérii. Bohužel se musím přiznat, že mé natěšení je zhruba na stejné úrovni jako strach. Nebudeme si nic nalhávat, ale Netflix umí totálně zabít skvělé projekty a já se hodně obávám, že z námi milované, temné, sarkastické, nenávistné Wednesday udělají postupem dílů a sérií sluníčkovou, barevnou karikaturu. A to bych nerad.

Wednesday

78% Skóre

Wednesday je velice kvalitní seriál, který mohu s čistým svědomím doporučit snad všem. Cílová skupina je opravdu široká, děj rychle ubíhá a ani nestíhá nudit. Skvělé herecké výkony, krásné lokace, vynikající hudba. I přes těch pár chyb je to nadprůměrný seriál a já byl po shlédnutí nadmíru spokojen a zároveň jsem se cítil tak trochu prázdný a smutný, že už je konec a tak to má u kvalitních seriálů být.

PLUSY

• Jenna Ortega
  • Věc