Light Novel Literatura Recenze

Recenze light novely Sword Art Online – AINCRAD 1

Co byste dělali, kdybyste se zasekli ve virtuální realitě nejpopulárnějšího MMORPG? Nemohli byste se odhlásit a navíc byste zjistili, že pokud umřete ve hře, umřete i ve skutečnosti? Zůstali byste v bezpečí města? Bojovali byste každý den o život? Pokusili byste se odpojit i přesto, že vám hrozí smrt? Nebo jste jako já a říkáte si, že byste si to užili stejně jako většina fanoušků „stuck in the other world“ žánru? To je otázka, na kterou pravděpodobně odpověď ještě dlouho nezískáme a to i přesto, že si ji postavy light novely Sword Art Online – AINCRAD 1 pokládají právě v roce 2022.

Tohle je hra, se kterou se nezahrává.

Kajaba Akihiko, tvůrce Sword Art Online

Sword Art Online nebo zkráceně SAO pravděpodobně netřeba nijak extra představovat. Mnozí z vás totiž ví, že se jedná jednu z nejúspěšnějších a nejsledovanějších anime sérií světa, která svou první sezónou obsadila první místa všech Japonských žebříčků roku 2012. To co už však mnozí neví je, že Sword Art Online napsal Reki Kawahara již v roce 2002 jako soutěžní povídku do soutěže Dengeki Game Novel Prize. A ne nevyhrál ji. Jeho povídka totiž byla moc dlouhá a tudíž nebyla do soutěže ani přijata. Reki to naštěstí nevzdal a svou povídku se rozhodl vydat na internetu, než aby ji nechal ležet v šuplíku. Pozitivní feedback ho pak přesvědčil, že se psaní dalších příběhů má věnovat o to víc a tak se brzy dočkal i svého prvního ocenění za Accel World. A co to má společného se SAO? Inu hlavně to, že mu výhra umožnila publikovat všechny své příběhy i v tištěné formě. Série Sword Art Online se tak nedlouho poté stala světovým fenoménem jenž dominoval prodejům light novel po dobu několika let.

O čem to tedy je?

Víceméně o tom, co známe i z jiných survival & fantasy příběhů. Hlavní hrdina Sword Art Online – AINCRAD 1 je Kazuto Kirigaya, lépe známý pod přezdívkou Kirito, jenž se ocitl spolu s dalšími hrdiny ve světě virtuálního MMORPG Sword Art Online bez možnosti úniku. Jejich jedinou šancí jak se ze hry dostat je překonat 100 úrovní tajemné věže nebo během toho umřít. Kirito je naštěstí jako většina hlavních postav v něčem odlišný. A to tím, že disponuje schopnostmi které získal během beta testování. Navíc věří, že je jediný, kdo dokáže hru překonat a rozhodne se tak bojovat úplně o samotě místo toho, aby se přidal do party či nějaké guildy.

Kirito je ale typický dobrák s ochranným syndromem a proto nedokáže odmítnou pomoc dalším hráčům v nouzi. A právě díky pomoci ostatním se seznámí s Asunou, hráčkou jenž je stejně tak zkušená jako on sám. Brzy tak přijde na řadu nádherný milostný příběh ve kterém spojí Kirito s Asunou síly, aby se postavili jak výzvám věže samotné, tak i hráčům a dalším nepříjemnostem, které je na cestě za osvobozením čekají.

Kniha si tedy pohrává s velice silným a hlavně blízkým konceptem všem hard-core hráčům, otaku, geekům a víceméně všem fanouškům fantasy. Navíc obsahuje dostatečné množství romance, velice zajímavý svět a hlavního protagonistu jenž vám bude tak blízký jak to jen půjde (tedy za předpokladu, že máte rádi RPG hry). Když si to shrnete máte recept na úspěch zaručen. Znamená to však, že je kniha bez chyby? To bohužel ne.

Novela totiž trpí stejnými neduhy jako i jeho anime verze. Mnoha odpůrcům anime byl totiž nesympatický právě Kirito, jemuž bylo vyčítáno, že se jedná o generickou postavu. Kniha tuto pro někoho „závažnou chybu“ nijak nenapravuje. Právě naopak ještě více zvyšuje důraz na jeho postavu tím, že je celý příběh vyprávěn právě z Kiritova pohledu. Aby to nebylo málo v novele je ještě méně scén než v anime, které by nás utvrdili v tom, že je i Asuna legitimním (druhým) vůdcem Knights of Blood. Utvrdí vás však v tom, že má dostatek síly a zkušeností na to, aby byla skutečnou Kiritovou podporou na níž se může kdykoliv spolehnout.

Co si o tom myslím já?

Myslím si, že light novela skvěle doplňuje aspekty, které anime chybí a to i přesto, že se tvůrci anime snažili zpracovat svět Aincradu velice pečlivě. Kirito sám mi díky vyprávění z jeho vlastního pohledu přirostl ještě více k srdci. Jednou z nejvýraznějších změn oproti anime je pro mě to, že je v novele mnohem lépe vysvětleno proč se Kirito chová mezi přáteli tak „divně“. Kirito je prostě samotář a mezi lidmi se necítí nejlépe. I to ho právě vedlo k hraní samotnému a novela skvěle vysvětluje proč měl problémy přijmout i návrh na přátelství od úplně prvního hráče, kterého ve hře potkal – Kleina.

Light novelu Sword Art Online – AINCRAD 1 bych tedy doporučil všem a těm, kteří si oblíbili anime obzvláště. Svět SAO je nádherný a neměl by si ho nechat ujít nikdo, kdo má rád žánr „stuck in the other world“. Nemluvě o tom, že AINCRAD 1 obsahuje i několik barevných ilustrací na začátku knihy spolu s černobílými ilustracemi naskrz celou novelou. CREW odvedla skvělou práci s celkovým zpracováním knihy od obálky po samotné stránky a výborný překlad. Nenašel jsem navíc jedinou chybu či kaz, takže se za mě jedná o vysoce kvalitní provedení, které stojí za každou korunu.

Sword Art Online - AINCRAD 1

94% Skóre

Light novela Sword Art Online - AINCRAD 1 nabízí všem fanouškům SAO detailnější pohled na svět Aincradu i jeho hrdiny. Pokud jste si užili anime je light novela něčím, co vás prostě nadchne a to i přesto, že z hlediska psaní se nejedná o dokonalou záležitost. Ale to už asi všichni víte že? Dokonalé psaní totiž není vše co potřebujete k tomu, aby novela byla úspěšná. Dobrý koncept, zajímavé zasazení a postavy plus dostatečně vtahující příběh jsou vše, co potřebujete. A AINCRAD 1 má tohle vše!

• Příběh 0%
  • Postavy 0%
  • Ilustrace 0%