Ip Man (nebo Ye Wen, pokud preferujete mandarínské čtení) je mistr bojových umění, proslavený hlavně šířením bojové formy Wing Chun (též Jung–čchun), sifu Bruce Leeho a téměř lidový hrdina. Do povědomí mimo okruh kung–fu/wu–shu nadšenců ho dostala hlavně filmová série s Donnie Yenem, která si našla cestu i do české distribuce. Kromě téhle série kung–fu filmů vznikl o Ip Manovi i wuxia film pod taktovkou Kar–Wai Wonga.
Wong Kar–Wai je svérázný režisér s velice silným rukopisem. Jeho filmy jsou velmi intimní dramata, kde se hodně pracuje s nevyřčeným. Ve výrazových prostředcích skáče z extrému do extrému. Zpomalovačky, zrychlovačky, velmi dlouhé závěrky, nízký framerate. Někdy i kombinuje tyhle mnohdy protichůdné prvky v jednom záběru – hlavní postava se pohybuje zpomaleně, zatímco za ním sviští dav velkoměsta. Intimita prožitku hlavní postavy v kontrastu se zběsilým tempem Hongkongu. Poctu Kar–Wai Wongovi vzdali bratři Danielsové ve filmu Všechno, Všude, Najednou ve scéně „V příštím životě bych rád s tebou vedl prádelnu a dělal daně.“
Velmistr intimity
Pro Wong Kar–Waie jde o přímý skok do řánru wuxia. Od příprav do vydání filmu uběhlo 12 let. Několik let Wongovi zabraly jen konzultace s mistry kung–fu/wu–shu. Produkci prodlužovaly i neustálé přetáčky. Není neobvyklé, že když je ve filmu rozhovor dvou postav, tak prostřihy od sebe oddělují i 2 roky. Dlouhá produkce zavinila, že Wong Kar–Waie předběhl Donnie Yen ve více přízemním vyprávěním o Ip Manovi. Wong svůj film pojal jako intimní drama o vztahu dvou mistrů, ale zároveň taky jako velkolepou epopej o kung–fu v turbulentní době v historii Číny.
Wing Chun a klasické kung–fu
Film začíná opravdu velkolepě – Ip Man vs. mnohonásobná přesila. Už v úvodním souboji jdou vidět oblíbené Wongovi propriety. Úvodní bitva připomíná to nejlepší z prvních tří Matrixů. A není to jen omezenou barevnou paletou, oblečením nebo silným deštěm. Matrix vycházel krom anime také z hongkongských kung–fu a wuxia filmů. Sestry Wachowské si kvůli tomu najaly na bojové scény zkušeného choreografa Yuen Woo–Pinga, který dělá choreografa i v tomhle filmu – kruh se uzavřel.
Následuje dlouhá pasáž, kdy se má Ip Man jakožto mistr kung–fu na Jihu exhibičně utkat se Severským kung–fu mistrem. Zde v rámci výcviku podstoupí pár zápasů. Každý o jiném bojovém stylu, pocházející právě ze Severu – Wudangu. Při příležitosti souboje se objevuje i druhá hlavní postava Gong Er.
I když je film prezentován, a možná tak i vznikal, jako primárně o Ip Manovi, tak Gong Er zabírá minimálně stejný prostor. Jelikož jsou oba špičky ve své formě kung–fu, název Velmistr se tak jeví jako víceznačný. Celý Ip Manův příběh je rámován s jeho vztahem s Gong Er. Ip Mana ztvárnil Kar–Wai Wongův dlouholetý spolupracovník Tony Leung Chiu–Wai (Shang–Chi a legenda o deseti prstenech). Pro něj šlo o první zkušenost s wuxia žánrem a drillem Woo–Ping Yuena. Oproti tomu Zhang Ziyi (Tygr a Drak) má už s wuxia filmy zkušenosti a i s Woo–Ping Yuenem (Yuen dělal i choreografii pro Tygr a Drak). Není to poprvé, co se setkali před kamerou a pod taktovkou Kar–Wai Wonga, už spolupracovali v romanci 2046.
Oba herci jsou skvělí a zvládají jemné herectví a že si ho tu užijete. Rozhovory jsou prakticky snímány jenom jako detaily na obličej. Zároveň dobře zvládají i bojové scény. Nečekejte ale žádné exhibice s dlouhými one–cuty, tyhle frajeřinky ještě nebyly v módě.
Turbulentní film o turbulentních časech
První část filmu vzdávající hold kung–fu slouží trochu jako encyklopedie rozšířených forem, je vizuálně okouzlující a nejvíce působivá. Záběrům dominuje černá a zlatá. Souboje jsou plné rychlých úderů, ale zároveň ladné jako tanec, prostě to, co čekáte od wuxia filmu. Velká změna stylu přijde s japonskou okupací. Nejvýrazněji to jde vidět v barevné paletě. Pomalu se posune do bledě modré/světle hnědé. Bojových scén ubyde. O ty se až na jednu výjimku postarají Gong Er a „Břitva“, který si v Hongkongu založí vlastní školu baji kung–fu.
Film se odehrává v období, kdy téměř zanikne klasické kung–fu ve formě domů nebo „sekt“. Zde je ten zlom ukázán hlavně s japonskou okupací. Ovšem, jelikož jde o čínský film, tak nečekejte byť jen zmínky o snaze Mao C’Tunga potlačit kung–fu jakožto přežitek feudálních časů. Obecně, pokud neznáte ani trochu čínskou historii, tak nebudete místy vědět, co se děje. Film se cíleně vzdaluje pojetí životopisu jakožto encyklopedie. Například Ip Manova manželka zmizí z filmu během segmentu v době okupace a pak se objeví akorát zmínka o její smrti. Že ještě s Ip Manem žila do roku 1950 a důvod, proč se Ip Man nikdy za ní nevrátil do rodného Fo–Šanu, se nedozvíte. Pokud ani nevíte, že Ip Man cvičil Bruce Leeho, tak vám nedojde, kdo je ten mladý kluk na konci.
Dva filmy o dvou Velmistrech
Velmistr je nádherně natočený film. Je hezké intimní drama a taky velice působivý epos o kung–fu. A to je kámen úrazu. Člověk má pocit, že sleduje dva filmy. Oba krásné, oba působivé, ale dohromady spolu moc dobře nesedí. Celá linka s „Břitvou“ působí navíc, i když ji film obsahuje kvůli baji kung–fu.
Přesto všechno jde o krásný poetický film se skvělými herci v hlavních rolích. Pokud člověk nezná tvorbu Kar–Wai Wonga, jde o i díky bojovým scénám o dobrý vstup do tvorby tohoto unikátního režiséra, kterého má v lásce třeba Quentin Tarantino.
Název | Velmistr |
Originální název | 一代宗師; Yi dai zong shi |
Délka | 130/123 minut |
Studio | Block 2 Pictures |
Scénář | Wong Kar–Wai |
Režie | Wong Kar–Wai |
Hodnocení agregátních portálů | |
MyDramaList.net | 7,5 |
kinobox.cz csfd.cz imdb.com | 67 % 66 % 6,6 |
Rotten tomatoes – tomatometer Rotten tomatoes – audience | 78 % 59 % |