Po příchodu Demon’s Souls a následujících titulů od japonského studia FromSoftware se s akčními hardcore RPG začal trhat pytel a každý si chtěl uzmout svůj ždibeček slávy na poli tohoto žánru. Není se čemu divit, pokud vezmeme v potaz, že každý nový titul z dílny japonských mistrů utrpení láme žebříčky jak prodejů, tak i popularity mezi hráči a kritiky. Dnes se společně podíváme na hru Thymesia od studia OverBorder, která si dle mého názoru bere sérii původních soulovek jako dostatečnou inspiraci a zároveň tomuto hernímu stylu má co nabídnout i z vlastního rybníčku.
Když mi hra byla předána k recenzi, tak nějak jsem tušil co očekávat. A prvních pár desítek minut jsem se opravdu nemýlil. Nelítostná hratelnost a drsní, ale féroví nepřátelé opravdu představovali výzvu a já jsem do sebe nechával bušit vší silou. To vše jenom proto, abych jim o pár pokusů později se vší parádou masakr, který mi při prvním setkání způsobili, oplatil. Poté jsem z nich sesbíral co šlo a vydal se dál. Když už jsem si myslel, že mám herní systém v malíku, byl jsem hozen do souboje s bossem. Ten mě nemilostně poslal po necelých třech úderech do věčných lovišť a hra jako taková se mi teprve začala otevírat v celé své kráse…
Doktor Zapoměl
Ve hře se ujímáme role Doktora Corvuse, který se snaží svět zbavit temné a smrtelné Nákazy. Ta sužuje všechno a všechny. A je pouze na nás, zda se mu to podaří či nikoliv. Na začátku hry se totiž dozvídáme, že Corvus všechno důležité o léku na Nákazu zapomněl. Trnitá cesta, na kterou se vydává pro znovuzískání tohoto vědění pak vede skrze jeho vzpomínky. Všechno co v úrovních děláte se pak vlastně už někdy stalo a doktor si pouze vzpomíná na předešlé události. Tomuto faktu je pak přizpůsobená i hratelnost. K vylepšení tedy neslouží zkušenostní body, ale Vzpomínky. Ty obdržíte po každém zabití nepřítele a při každém úmrtí, kdy je “Vzpomínka přerušena” o všechny nasbírané Vzpomínky přijdete. Ovšem není třeba tuto ztrátu hned oplakat, jelikož je hra jako celek velmi férová, tudíž své ztracené Vzpomínky můžete získat zpět. Nachází se na místě vašeho úmrtí a budou tam na vás čekat za předpokladu, že své vzpomínání nepřerušíte znovu.


Nástroje zkázy
A čím budete své vzpomínání udržovat v chodu? Primárně to bude Corvusovou šavlí, kterou budete uštedřovat nejrůznějším stvořením celkem slušné rány. Druhou, důležitější polovinou vaší bojové výstroje je pak alchymistický Dráp, kterým Corvus disponuje. A proč je tak důležitý? Nákaza, která zachvátila svět věčně poletuje kolem všech a jaksi také všem brání zemřít. Nepřátelům tak můžete sebrat veškeré zbytky života nicméně Nákaza je stále bude držet při životě. Právě v tuhle chvíli přichází na scénu Dráp s jehož pomocí Nákazu můžete z nepřátel vysát a nejen to. S jeho pomocí také můžete pomocí alchymie a Nákazy zreplikovat útoky vašich nepřátel včetně bossů. Tyto útoky jsou pak ve většině případů pomalejší než ohánění se šavlí. Přidávají tak hratelnosti jistou formu výhodného riskování, kdy nepřítele můžete bez problému dodělat za předpokladu, že vás během útoku nezraní a vaše “Zbraň nákazy” přijde vniveč. Zbraní nákazy se pak lze vybavit i nastálo bez nutnosti vysát nepřítele. Ovšem jako vše ve světě hry Thymesia to není zadarmo.


Receptář Thymesijských nápadů
Zbraně si musíte vyrobit za pomocí zbraní nepřátel, které napříč Thymesií sbíráte. Není ovšem jasně dané, že z každého nepřítele něco vypadne a vaše šance na to něco získat nejsou na začátku nijak vysoké. Nicméně tato šance se dá během hry lehce navýšit v jednom ze stromů talentů, které hra nabízí. Kromě šancí na získání vybavení si pak ve stromech dovedností odemykáte nejrůznější speciální útoky či typy úhybů přičemž ani jeden se mi nezdál až moc silný nebo slabý.






Radost pohledět
Co se týče vizuálu hry tak nenadchne zkušené oko ale zároveň ani nikoho neurazí. Thymesia sází na umělecký směr typický pro soulovky a tak hru trávíme v temném a mlhavém fantasy světě, kde místo jednorožců a duhy potkáte spíš pohublé přízraky a nestvůry. Co se úrovně detailů ve hře týče, nečekejte nic světoborné, na svět je sice hezký pohled ale autoři zde, aspoň dle mého názoru zamýšleli, aby jádrem hry byla její hratelnost nikoli detailní realistické zpracování. A i když se toho v morem zamořeném světě moc vymyslet nedá, jsou všechny lokace rozeznatelné od sebe a všechny arény pro souboje s bossy dechberoucí.
Vady na kráse
Ačkoliv se doposud mohlo zdát, že titulu není co vytknout, pár výhrad ke hře Thymesia mám. Nevím zda to bylo mým občasným zaškobrtnutím nebo designovou chybou, ale občas jsem nabyl pocitu, že mě hra vrhá do ne úplně vyvážených soubojů. Ano, jistě hra má být obtížná, ale zvláště pak ke konci hry jsem měl pocit, že toho po mně hra chce až příliš. Toto, spolu se skromným počtem ukládacích bodů v každém levelu pro mě celý zážitek trochu sráželo. A já si tak své trápení už neužíval tak, jak jsem v tomto žánru zvyklý. A spíše než radost jsem z postupu hrou občasně cítil pocit toho, že tu jednu část mám konečně za sebou a můžu postoupit dále.
Dalším neduhem, který mě osobně trápí doteď je délka samotné hry. Pro účely této recenze jsem hru dohrál co nejkratší cestou a zabralo mi to něco kolem dvaceti hodin. Ovšem každý level nabízí vždy jeden až dva vedlejší úkoly, které obtížnost vystřelí ještě výš a dost možná tuto dobu ještě zdvojnásobí. Takže toto negativum je čistě o osobních preferencích každého z nás.
Pro koho Thymesia je?
Pro každého rozhodně ne. Pokud patříte mezi svátečnější hráče, můžete zde těžce narazit. Ano, premisa Thymesie vás může pohotově navnadit ke koupi titulu. Nicméně mějte na paměti, že se s vámi hra mazlit nebude a počítá s tím, že jste již nějakou žánrově podobnou hru hráli. Narozdíl od FromSoftware her vás totiž háže rovnou do centra všeho dění. A již první “tutoriálová” lokace vám ukáže, že nic není zadarmo. Hru bych tak doporučil spíše veteránům či zkušenějším hráčům, kteří dokáží upřednostnit hratelnost před nablýskaným vizuálem.
Za poskytnutí hry tímto moc děkujeme společnosti Team17.
Thymesia
Thymesia přináší do rybníčku Hardcore RPG něco nového a neotřelého, ale pár detailů v oblasti herního designu tuto téměř perfektní hru sráží na titul, který ocení především veteráni žánru.
PLUSY
- Dráp
- Zbraně Nákazy
- Souboje s bossy
MÍNUSY
- Omezenější možnosti ukládání
- Délka hry
- Místy nepřiměřená obtížnost