Studio miHoYo dlouhodobě slaví úspěch svými hity jako jsou Genshin Impact a Honkai Star Rail. Obě hry svým gameplayem dokazují, že jsou víc než pouhý výherní automat maskovaný za hru, tedy gacha – jak se tenhle žánr her nazývá. Zároveň studio ukázalo, jak nádherně můžou hry stylizované jako anime vypadat v trojrozměrném prostředí a nasadili novou laťku pro podobně stylizované hry. V červenci letošního roku vyšel nový titul Zenless Zone Zero, který je v mnoha ohledech ohlédnutím do minulosti. Nejen svým zasazením a stylizací, ale i svými herními prvky, kterými může evokovat první velkou hru studia miHoYo, Honkai Impact 3rd.
Anime loterie
Zenless Zone Zero nebo také ZZZ je hack and slash adventura s roguelite prvky a spadá pod gacha hry.
Pokud nemáte zkušenosti s gacha hrami, tak jejich podstatou je získávání nových postav, zbraní nebo čehokoliv jiného z loterie. Tickety do loterie jdou získat hraním, ale hlavně kupováním za skutečné peníze. To je hlavní zdroj příjmu gacha her. Tyto hry často pocházejí z Číny, kde jsou i omezení hazardních her. Aby gacha hry nespadaly do hazardních her, tak obsahují garance, dle kterých vám zaručeně padne vaše vysněná postava.
Název vychází z gachapon. To je druh automatů, kde vám po vhození mince vypadne kulička s hračkou. Tyhle automaty jsou hodně rozšířené v Japonsku, ale najdete je i u nás.
Zenless Zone Zero
Svět je sužován hollow, puklinami – nepředvídatelnými zónami, které pohltí vše, čeho se dotknou a jsou plné monster zvaných etherálové. Dlouhý pobyt v puklině každého promění v etherála. Zároveň jsou pukliny nepředvídatelné, s každým vstupem se mění a tudíž je nemožné je zmapovat. Ovšem jsou také plné různých pokladů, které lákají různé dobrodruhy k obohacení. Aby se neztratili, potřebují podporu proxies – průvodců a navigátorů, kteří se přes vzdálený přístup připojí a provedou dobrodruha a naleznou cestu ven.
V New Eridu sourozenci Wise a Belle vedou videopůjčovnu Random Play. Kromě půjčování filmů mají ještě jeden mnohem méně legální zdroj příjmů. Jejich tajná identita je Phaethon, špička mezi proxy. K tomu jim pomáhá systém H. D. D., díky kterému můžou přímo ovládat Bangboo, malé robotické králíky, kteří se mohou pohybovat v puklinách bez rizika proměny.
Ve své práci tak spolupracují s různými organizacemi jako jsou banda nádeníků Prohnaní zajíci, stavební specialisté ze společnosti Belobogův těžký průmysl a nebo bojoví komorníci a služky z Viktoriánského úklidu.
New Eridu
Na začátku hry si hráč vybere mezi Wisem a Belle. Oproti předchozím titulům studia miHoYo tato volba nemá vliv na podobu vyprávění nebo cutscén, protože jsou oba charaktery rovnoměrně zakomponované do hry a každý má svou roli, když fungují jako proxy.
Belle a Wise slouží hlavně k pohybu po New Eridu. To je podobně jako lokace v Honkai Star Rail rozdělené do několika hubů. Ovšem pokud nebudete plnit příběhové mise, tak si vystačíte s ulicí kolem video půjčovny, kde vám místní obchody nabídnou většinu potřebných věcí.
Rozdělení do menších hubů je vítané, protože umožňuje tvůrcům svět oživit pohybujícími se NPC. Navíc lokace se mění s denní dobou. Místo konkrétních hodiny jsou tu čtyři části dne. Tohle hraje roli stran obchodů, které jsou otevřené jen v určitou dobu a zároveň ne vždy potkáte potřebné NPC, stejně tak jako některé úkoly jdou splnit jen v určitou část dne.
Zenless Zone Zero se tak drží trendu mezi městskými JRPG, které používají právě hub systém.
Zóna
Procházení puklinami se skládá ze dvou fází: první je dungeon crawler, kde se pohybujete zónou, sbíráte zdroje či případně řešíte puzzle, abyste mohli jít dál. Tyto dungeony obsahují různé modifikátory podle úkolu, který se musí splnit. Jeden režim může lehce připomínat starou českou hříčku Vlak. Pokud dojde ke konfrontaci, tak se přejde do bojové fáze, kde ovládáte agenty, se kterými bojujete proti etherálům.
Obě fáze jsou náhodně generované, což je onen roguelite prvek ve hře.
Bohužel i přes náhodně generované úrovně se brzy dostaví jednotvárnost prostředí, protože i přes drobné kosmetické změny oblastí (ulice, staveniště, depo…) jsou si všechny oblasti velmi podobné. Tady nezbývá než doufat, že v budoucnu s přibývajícím obsahem přijde i větší rozmanitost prostředí. Stejný problém měly z počátku i předchozí miHoYo hry.
Třetí dopad meče
Zenless Zone Zero je hack and slash hra. Svým gameplayem se vrací ke kořenům, protože má mnohem blíž ke staršímu Honkai Impact 3rd než ke Genshin Impact.
Každá postava má svůj specifický moveset. Tyto movesety jsou si zatím z velké částí podobné a není problém si je rychle osvojit. Ale dá se předpokládat, že podobně jako v Honkai Impact 3rd budou mít nové postavy mnohem divočejší movesety. Ve hře se nedá skákat.
Do boje jdete se třemi postavami, které mají svou specifickou roli. Krom poškození se ještě kumuluje stun, při jehož naplnění je nepřítel omráčen a hráč uděluje násobně vyšší poškození. Při přepnutí postavy může předchozí postava zůstat v poli a udělat ještě akci.
Důležité je spouštění řetězových útoků. Ty udělují vysoké poškození a dochází k přepínání mezi všemi postavami v poli. Unikátností je, že ultimátní útok je sdílený. Jakmile ho jakákoliv postava použije, musí se nabít znovu. K nabíjení dochází útočením.
Souboje mají i svůj parry systém. Čelit útokům můžete dvěma způsoby, buď uhnutím (dodge) nebo přepnutím na další postavu. Při uhnutí a přepnutí postavy máte chvilkovou nezranitelnost. A při perfektním načasování se spustí akce, která umožní čelit útoku.
Ovšem při existenci parry a různých movesetů nečekejte nic komplikovaného a už vůbec ne soulovku. MiHoYo hry jsou velice přístupné a ideální pro běžné hráče. Konec konců i to je jeden z důvodů jejich široké popularity. Zenless Zone Zero není výjimkou.
Souboje působí ale velice stylově a místy až filmově. To i díky tomu, že při řetězových útocích nemá kamera pevně danou polohu, změní se FOV nebo i barevné spektrum.
Grind, grind a zase grind
Samozřejmě, Zenless Zone Zero je gacha hra. To samozřejmě sebou nese i to, že je tu hodně věcí, které je potřeba vylevelovat. Hodně vylevelovat. Veteráni žánru jen pokrčí rameny se slovy „It is what it is“. Pokud ale teprve vstupujete do žánru, může výčet působit celkem děsivě.
První je tu Inter-knot level, tedy hráčova úroveň. Ta se leveluje aktivitou jako je třeba plnění misí nebo získávání materiálů. Do určité úrovně je Inter-knot level nutnou podmínkou pro další pokračování v příběhu, ale stejně jako v předchozích miHoYo hrách slouží primárně jako ukázka toho, kolik máte ve hře nahráno. Postupováním na výši úrovně získáváte odměny.
Další je tu úroveň postavy. Ta jde až k levelu 60. Na levelování potřebujete materiály. Každých 10 levelů je navíc levelování uzamčené a vy potřebujete jiné speciální materiály, abyste posunuly zámek o dalších 10 levelů.
Postava má navíc skilly. Ty se levelují separátně a potřebujete na ně jiné speciální materiály. Core skilly, to je jiný druh skillů, na který potřebujete… hádáte správně… zase jiné materiály.
U postav je ještě jeden druh levelování a ten získáte z duplicity. Jinými slovy vytočíte si postavu, kterou už máte. Těch úrovní je tady 6.
Tím bychom měli levelování postavy kompletní, ale…
Aby vaše postava byla v boji k něčemu, potřebujete ji ozbrojit. Zde jsou zbraně W-engine. Stejně jako u postav ji levelujete do úrovně 60, každých 10 úrovní je zámek na jehož odemčení potřebujete speciální suroviny a ještě je vylepšujete z duplicity.
Kromě zbraní ještě postavu osazujete drive disky. Prostě CDčky. Ty se taky levelují. Narozdíl od zbraní ale nemají pevně dané atributy a dost velkou roli tu hraje RNG – náhoda. Navíc určitá CD spolu dávají ještě bonusy. Ty jsou pevně dané podle druhu CD.
V Zenless Zone Zero jsou ještě Bangboo (další prvek vzatý z Honkai Impact 3rd, kde stejnou roli plní elfové). Ty se naštěstí „pouze“ levelují jako zbraně.
Samozřejmě hráč si musí správně určit jaký W-engine nebo drive disc postavě přiřadit. Buď se může spoléhat na vlastní úsudek a často přijít do slepé uličky, nebo se řídit komunitou. V Zenless Zone Zero je pěkný prvek, že klíčová vlastnost pro postavu je zvýrazněná a snadněji se tak určí vybavení postav.
Když vstoupíte do hry, tak se vám prvky k odemykání zpřístupňují postupně, aby hráč nebyl zavalen.
Agenti
Jak už bylo řečeno, hlavním zdrojem příjmů studia jsou postavy. Jsou alfou a omegou gacha her a designéři si musí dát hodně záležet, aby byli lákavé z herního hlediska, tak hlavně designového. Samozřejmě z herního hlediska je vysoké riziko, že novější postavy jsou vždy lepší než starší, aby byly zajímavé. Tomuhle se nevyhne ani miHoYo, je to obtížná pozice k balancování.
Zenless Zone Zero je teprve ve verzi 1.1. Z těchto důvodů hodně veteránů žánrů radši s točením charakterů čeká na to, jaká bude situace s hrou za rok nebo za dva.
Pak je tu druhá skupina hráčů, u které hraje hlavní roli celkový design a charakterizace. Postavy jsou zde unikátní, výrazné, ale zároveň nejsou přeplácané. Alespoň zatím nejsou. Protože s designem je to podobné jako se sílou. Aby působily zajímavě, často se designéři řídí „více je více“ a mnohdy skončí s přeplácaným bordelem. V Genshin Impact už pár přeplácaných postav vzniklo, v Honkai Star Rail taky. Je tedy otázka času, kdy se to stane i tady. Naštěstí jsou ale v miHoYo šikovní designeři, takže ani postavy s komplikovanými kostýmy nejsou takový bordel jako třeba v NIKKE.
Zatím jsou ale designy tak akorát a nepůsobí komplikovaně jen proto, aby působily komplikovaně.
Samozřejmě cosplayeři miHoYo postav vědí o jejich náročnosti své.
Story
Přiběh je rozdělen do kapitol a časem budou přibývat další. Bohužel Zenless Zone Zero má stejný problém, jaký mají všechny miHoYo hry. Jsou strašně upovídané. Obrovské množství dialogů, které jdou navíc mimo hlavní linku, komplikuje udržení nitě. Bohužel vyprávění je někdy velmi invazivní. Takže uděláte tři kroky v dungeonu, dialog. A nemůžete si při tom hýbat. Pak uděláte další tři kroky a další dialog. Velice to narušuje herní flow.
Dobrá zpráva je, že v pozdější fázi hry už dialogy nenarušují flow tolik, z optimistického hlediska nezbývá než doufat, že se i scénáristé zlepší.
V čem Zenless Zone Zero exceluje jsou cutscény. V miHoYo už mnohokrát dokázali, že jsou špička v čínské animaci světové úrovně. Zde šli ještě o krok dál. Celá hra má víc komediální a trochu edgy náturu. Jedním z bossů je zamilovaný bagr. To se projevuje i v animacích. Postavy jsou animované velice přehnaně. A při pohybu se tvarově deformují. Hodně to připomíná staré animáky jako Tom a Jerry a je skvělé vidět, že to funguje i ve 3D.
Samozřejmě tvorba těchto animací je náročná. Velkou část cutscén v příběhových misích tvoří komiksy. Ty jsou stylové a velice hezky udělané. Největší podíl cutscén ale tvoří dialogy dělané stylem podobným vizuálním novelám.
U vedlejších misí dialogy nejsou namluvené. Tohle dělení kvalit cutscén je běžné u asijských her. Pomáhá to i vytřídit důležitost momentů.
Dobrá zpráva je, že i když cutscénu nebo dlouhý dialog přeskočíte, dostanete krátké shrnutí.
Kapsáče a Linkin Park
Po isekai fantasy a space fantasy přichází urban fantasy. Zenless Zone Zero má celou estetiku postavenou na tvorbě z počátku tisíciletí. CD, mp3, CRT obrazovky i design aut je retro. Samozřejmě i design postav odpovídá duchu doby. Kapsáče, bundy nad břicho, obří sluchátka, tohle vše postavy mají. Není náhoda, že tahle hra se objevuje v době, kdy se kapsáče vrací do módy a Linkin Park na scénu.
Zenless Zone Zero
Zenless Zone Zero je gacha hra se vším dobrým i špatným, co k tomu patří. Největší problém je v obrovském grindu, který vyžaduje velkou časovou investici. Dalším iritujícím prvkem je způsob vyprávění, který nezřídka narušuje herní flow. Ovšem solidní soubojový systém a sympatické charaktery si hráče chytnou a nepustí. Svou retro estetikou vyčnívá mezi podobnými tituly.
PLUSY
- Postavy, jak design tak charakterizace
- Soubojový systém
- Humor
- Estetika
MÍNUSY
- Invazivní vyprávění narušující flow
- Grind, grind a zase grind
- Příliš ukecané
2 Comments