Západně od Hammerfellu a severně od Summersetu se nachází Abeceanské moře a v něm ostrov High Isle. Dosud se o něm moc nevědělo a záznamy byly strohé. Bretoni ho ovšem osídlili už před dlouhou dobou a začali ho kultivovat k obrazu svému. Jejich cílem bylo udělat z něj odpočinkovou destinaci pro zámožné, ale nějak se to všechno zvrtlo. Vydala jsem se tedy na dovolenou do High Isle, abych zjistila, co se tam děje. Můžete se mnou, kdo chcete. Vyplouváme!
Zeměpisné okénko
Souostroví The Systers zahrnuje vícero ostrovů a High Isle je jen jedním z nich. Y´ffelon se nachází na severní části souostroví a téměř celou jeho plochu pokrývá aktivní sopka. Galen, nejzápadnější ostrov, je obyvatelný, ale tam se zatím vydávat nebudeme. Navštívit můžeme východní Amenos. Ten je v podstatě jedna velká džungle, ale zároveň je využíván i jako vězení pro závažnější typy zločinců – především těch politických a válečných. Jedná se o nebezpečnou oblast, které se vám všichni průvodci radí vyhnout.
Co se týče klimatu, mísí se tu oceánské a středozemní klima. Zpravidla jsou tu teplé a slunečné dny s nárazovými přeháňkami, ovšem když přijde bouře, stojí to za to. Místní flóra zahrnuje různorodou přehlídku převážně teplomilných rostlin, které ke svému životu vyžadují dostatek světla. Narazíte i na samovolně rostoucí slunečnice. Z hlediska živočišné rozmanitosti se můžete potkat se speciálním druhem korálových krabů. Zdejší mušle vám poskytnou jak alchymistické přísady, tak i jednohubku delikatesního masa. Vypadají sice stejně, ale jejich otvírání je jako soutěž v tombole – nikdy nevíte, co z nich vytáhnete. Bohužel zde potkáte i Vulk´eshe a jiné vulkanické živočišné druhy, protože krajinou místy probublává láva na povrch a vytváří přírodní disharmonii.
Musím podotknout, že architektura je na ostrově skvostná – typický středověký styl, jaký známe tady u nás v Evropě. Troufám si říci, že z tohoto hlediska patří k nejkrásnějším místům ve hře.
Děkujme bohům za druidy!
Díky intenzivnímu působení místních druidů se ostrovům dostává výjimečné péče po stránce přírodní rovnováhy. Svými rituály čistí krajinu a snaží se o usměrnění tohoto zla. Vašim úkolem bude v rámci hlavní questové linie, a několika vedlejších úkolů, právě těmto Druidům pomáhat. Ryvana vám prozradí, že si říkají Y´ffre (priest od Y´ffre) a jsou dětmi země, jako Wyrdi, čímž mluví o frakci Beldana Wyrd neboli The Gauardians, kteří přísahali ochránit Ehlnofeye, předky lidí a elfů. Tohle vyprávění odkazuje na úvodní questy v Glenumbře, kde jste u Wyrdského stromu pomáhali čistit korupci a zachránit svět. Na High Isle mají mnoho posvátných míst – zpravidla kamenných kruhů podobných Stonehenge.
Novinkou jsou ,,sopečné dolmeny“ (Volcanic Vent). Místo vyvolávání Daeder pomáháte druidské kněžce uklidnit vulkanický nepořádek v podobě vln nepřátelských mobů. Na závěr vás čeká lávový kámen a v něm odměna. Získala jsem tak kupříkladu fragmenty karet do Tales of Tribute, implementované karetní hry, kterou vám představím později.
Politický převrat?
Ascendantský řád (Ascendant Order) má odlišný pohled na budoucnost obyvatel tohoto světa. Soustavně sabotoval Válku Tří banerů (Three Banners War) a kazil mírová jednání. Žádný mír tady totiž nechtějí. Podle nich je Temriel už nenávratně odsouzen k věčnému konfliktu. Bodejť ne, když na něm svým působením zanechávají takové škody a to nemluvím jen o těch diplomatických.
Hlavy znepřátelených frakcí (Ayren, Emeric a Jorunn) už toho mají tak akorát dost. Shodli se, že je potřeba tuto situaci vyřešit. Svolali tedy Mírový sněm a mířili na tyto ostrovy. Z ničeho nic se moře rozbouřilo, mraky vytvořily jednolitou tmavou oblohu, blesky šlehaly na všechny strany a jejich lodě měly ,,drobnou“ nehodu. Všichni tak nějak tušíme, kdo asi za to může, že ano, ale stanovme si priority – je potřeba zahájit pátrání po vladařích. Bez nich by Tamriel skutečně pohltil nepopsatelně devastující konflikt o moc a nastolení řádu. Co jeden, desítky, možná stovky konfliktů najednou po celém světě! Rozvrat je přesně to, co nahrává Ascendantům. Vaším úkolem tedy bude tyto důležité osoby najít a pak ještě vyřešit situaci, která na ostrovech nastala.
ESO umí pořád ještě překvapit a pobavit
Jdu si takhle po cestě a v tom najednou vidím pána v ohrožení (NPC). ,,Pomoc! Pomoc! Útočí na mě krabi!“ volá a krčí se před třemi prťavými neřády s klepety. Já, jakožto hrdá zachránkyně přispěchám na pomoc a bez váhání jeho problém vyřeším za pomoci pár dobře mířených ran. ,,Oh, děkuji, už se mi klepety skoro sápaly po nohách, jak nechutné,“ začne mi děkovat neznámý muž. V tom se ze země vynoří obrovská paní Krabáková se zabijáckým výrazem, zvedne klepeto a jedním silným úderem sejme chlápka, co jsem mu právě pomohla. Některé osudy zkrátka neovlivníme. Nebo se objeví chlápek, vyleze z portálu, zakroutí hlavou, řekne něco o tom, že to popletl a zaleze zpátky. Jo a ten rytíř, co vede nějakou ženu na popravu, s tím určitě taky pokecejte. Miluju tyhle zcela náhodné příhody s NPCčky a v High Isle o ně není nouze.
Kdo mě zná, tak o mě ví, že jsem sběratelka zajímavých pojmenování NPCček. Lady Usralia, Sir Kalhot, khajiitka Riba, Anala, bosmer jménem Vole, ork Okrat, redguard Nazdar atd. byli fajn, ale většinou neměli moc velkou roli. Tady máte Arabelu, která vás vede celým příběhem. Mluví se zvířaty, to sedí, ale ten prsten zapírá.
Dvě nové companion postavy – Ember a Isobel
Herní rozšíření High Isle vám umožní získat hned dvě nové pomocnice. Jedna je khajittská čarodějka Ember a druhá je bretonská rytířka Isobel. Najdete je někde na hlavním ostrově s nabídkou vedlejšího questu. Pokud jim pomůžete a budete k nim slušní, budou stát po vašem boku, kdykoliv si je vyžádáte (vyvoláním v záložce collectibles). Já jsem sice věrná svýmu Bastianovi z Blackwoodu, ale tyto dvě dámy mají také něco do sebe.
Tales of Tribute – karetní implementace do MMOčka
Po vylodění se na High Isle budou vaše první kroky, ať chcete nebo ne, směřovat k návštěvě Gonfalonské herní síně. Sídlí tam Roisterský klub tvořený vášnivými hráči karetního systému Tales of Tribute (dále jen ToT). Je to jejich tradiční hra, jako u nás Prší nebo Mariáš. Přátelsky vás přivítají, ochotně vás to naučí hrát, věnují vám karty do začátku, nechají vás vyhrát tutoriál a – najednou vás hodí do vody a dívají se na vás s úsměvem, jak se topíte. Kam, že to mám teď kliknout? A můžu ještě něco zmáčknout? Proč to zase svítí?! Doporučuju zesílit zvuk hry (popř. zapnout). Tutoriál je totiž namluvený, což jsem zjistila trochu, ehm, pozdě.
Karetní systém není příliš složitý a dá se pochopit z tutoriálu. Při prozkoumávání herny najdete knihu Průvodce pro začátečníky, ta vám taky něco málo řekne i mimo samotná pravidla. Mně osobně ale nejvíce pomohlo, že jsem navštívila československou guildu Strážci Tamrielu a ulovila si tam vlastního učitele, průvodce ToT, který byl tak ochotný a vstřícný, že mi dal několik dobře mířených rad do začátku. Pokusím se vám stručně vysvětlit, o co vlastně v těch kartičkách jde.
Cílem hry je získat 40 bodů Prestiže, což je to modré číslo v šestiúhelníku uprostřed. Nalevo od něj se nachází Goldy (zlaťáky) a napravo Power (síla). Podle toho, jak vykládáte karty, měníte ta tři čísla. Za Goldy si pak nakupujete lepší karty, které vám při vykládání mohou tvořit ,,kombo“ a boostovat se navzájem. Power na konci každého kola proměníte na Prestiž. Máte také možnost ovlivňovat složení balíčků karet různým vyřazováním či obětováním, abyste získali lepší nabídku. Ve hře také vystupují i tzv. agenti, což jsou karty se životy, kterými si navzájem můžete se soupeřem znepříjemňovat hraní. Soupeřova agenta zabíjíte pomocí Power. Každá karta má na sobě popsané funkce, co dělá, ale i životy, které případně má, jedná-li se o agenta.
Vpravo, ty kulaté medailonky, to jsou Patroni, kteří určují sestavení balíku, ze kterého snímáte karty (když je tam např. fialový havran, tak to znamená, že ve hře budou fialové karty) a umí různé vychytávky. Třeba ten havran mění hodnotu Gold na Power, který se koncem každého tahu přemění vždy na Prestiž, takže když vám teče do bot, vyložíte karty, vygenerujete Goldy, otočíte havrana a všechny ty pachy proměníte na Power a předáním tahu na modré body, což vám může vyhrát hru. Použít Patrona můžete jen jednou za kolo (pokud nemáte kartu, která vám to umožní dvakrát). Použitím Patrona se šipka u něj otočí na vás a to vám blokuje ho znovu použít, dokud ho nepoužije soupeř, aby se otočil na něj. Je ještě jeden způsob výhry a to ten, že budete mít všechny Patrony otočené směrem k sobě. To se mi zatím nepovedlo.
O tom, které Patrony do hry zvolíte, rozhodujete na začátku hraní (NPC volí 2 a vy následně taky 2, ale při hře s hráčem je to střídavě 1,2,1). Existuje jich více, ale odemčené budete mít zatím jen ty základní. Pokud jste nepoužili Patrona, můžete libovolně použít Truhlu, která je vždy součástí každé hry (neotáčí se u ní šipka, je neutrální za každých okolností). Ta vám dá vybrat libovolnou kartu z vašeho balíčku a promění ji za kartu +2 Goldy, což se hodí.
Odehrála jsem 4 vítězné hry a 2 jsem potupně prohrála. Doba trvání jednoho herního sezení byla zhruba 30 – 40 minut. Zjistila jsem, že hra nekončí získáním čísla 40 u Prestiže, ale jakmile k tomu dojde, tak následuje přestřel, kdy pro pokračování musíte nejprve dorovnat na +1 oproti hodnotě soupeřově Prestiže a v každém dalším kole vygenerovat minimálně o 1 Prestiž více, než má zrovna v tu chvíli váš soupeř. Přestřelka skončí ve chvíli, kdy jednomu z vás ,,dojde dech“.
Můžou se v tom pořádat guildovní turnaje?
Hra je určená dvěma hráčům. Můžete hrát s NPC postavami přímo v herních klubech, jež naleznete i mimo High Isle. Také můžete využít vyhledávače dungeonů a zvolit tam možnost najít soupeře Tales of Tribute, což je důležité pro plnění daily questů. Třetí možností je vyzvat kamaráda skrze ,,duel“, což umožňuje pořádání turnajů. Samozřejmě je to všechno podmíněno vlastněním tohoto dodatku, protože se nejedná o součást základní hry.
Co tedy čeká hráče v této kapitole?
Pokud mám sumarizovat obsah po stránce konkrétních věcí, pak je to především nová lokace s příběhovými questy (tzn. další skill pointy), dva noví companioni, karetní hra s rizikem získání nové závislosti, mementa, nějaké kosmetické drobnosti za postup příběhem (dostala jsem něco jako tetování), nové daily questy (world bossové, karetní výzvy atd.), nový trial. Potom také záleží na tom, jakou edici si pořídíte, protože třeba v kolektorské edici je i mount (Ornaug), armor (Ascendant Knight Outfit), pet (kočička) a balík emotů.
Co se týče pocitových a prožitkových věcí, tak celou kapitolu hodnotím pozitivně. V příběhu se dobře pracuje s dramatickou atmosférou, která se tu a tam občas objeví i mimo příběh, kupříkladu u sopečných událostí nebo na vězeňském ostrově Amos. Pamatuji si quest, kdy jsem se ocitla na jedné oslavě mezi šlechtou a náhle se slunečný den a snová pohoda proměnila v děsivou noční můru za doprovodu mohutné bouře. Nechci příliš prozrazovat, tak to nebudu více specifikovat, ale pokud si to zahrajete a bude vnímat hru a nebudete koukat očkem na ten Netflix na vedlejším monitoru, určitě vás takové zvraty překvapí. Mimochodem i drobné logické úkoly se tam objeví. Závěrečný souboj, který je vyvrcholením příběhu, bych obtížnostně přirovnala k jednomu lehčímu kolu v Maelstorm aréně, ale i tak mi dal zabrat.
Nevěřte klepům
Byla jsem zklamaná, když jsem uvěřila řečem místních. Vyprávění o ,,nebezpečné džungli“ ostrova Amos byla totiž jen báchorka pro děti. Čekala jsem něco ve smyslu, že tam všechny mobky budou aspoň elitní, budou mít více životů, vyšší odolnost vůči vašim útokům a zkrátka, že konečně v celé hře bude místo, kde se i zkušený hráč trochu zapotí, aniž by nutně musel do arén nebo trialů. Bylo by super, kdyby se na Amosu hráči občas někde raději proplížili, než aby bezhlavě riskovali krk. Samozřejmě by to bylo jen na tom jednom ostrově. No, bohužel, slibovaný strach o život se nedostavil.
Vzhledem k vyvíjejícímu se hlavnímu příběhu celé hry, kdy mělo dojít na urovnání mezifrakčních rozporů, je jasné, že k tomu dojít nemohlo, protože by pak nedávalo smysl veškeré PvP, a bylo potřeba to celé něčím ovlivnit a zamíchat kartami. Nicméně jsem zvědavá, co se bude dít v další kapitole. Na to si ale budu muset rok počkat.
Hodnocení
Na kapitole byla celkově odvedena dobrá práce! Nová lokace je vydařená, příběh je sice z části předvídatelný, ale kvalitní a hlavně je to pořád zábava.
PLUSY
- pěkné a zcela nové prostředí
- dramatická atmosféra
- karetní hra
- překvapivé momenty
MÍNUSY
- vězenský ostrov nebyl nebezpečný, jak slibovali