Žánr FPS je tu s námi skoro tak dlouho, jako hry samotné. A jednou z prvních známých FPSek byl Doom z roku 1993. Ten dal za vznik spoustě herních principů a slovních termínů, které používáme dodnes. Značka si za svou existenci prošla mnoha úskalími, které většinou souvisely s neshodami mezi zaměstnanci společnosti, jež za značkou stojí.
Tou společností je id Software. Všichni její zakládající členové se větším či menším dílem podíleli na utváření trhu s akčními hrami z pohledu první osoby. Titulem Wolfensteine počínaje po legendární „arénovku“ Quake konče. Parta bláznů z id Software si zkrátka stála za svým a na všech jejich titulech z devadesátek je to znát. O nich se, ale během března moc nepobavíme, nerad bych totiž fušoval kolegyni do její Herní Historie která u nás také stojí za přečtení. Skočíme totiž do současnosti. V ní se podíváme na to, jaké byly 2 roky s touto neskutečnou hrou.
Hrou, která opět změnila pohled na žánr arkádových/arénových FPS mnoha hráčům na světě. Hrou, která bere koncepty svých předchozích iterací a přetváří je v něco, co lze popsat pouze jako symfonii brutality a destrukce, pokud jste ochotní investovat čas do pochopení systému hry.
Zkáza je věčná
Hra o které mluvím je kritiky opěvovaný simulátor ničení hord pekelných Doom Eternal. Eternal pak veleúspěšně navázal na předchozí titul, který byl jakýmsi rebootem celé série. Tento reboot dal sérii svěží vítr do plachet v podobě nových herních mechanik. Ty, do té doby průmysl ještě neviděl a pokud ano, ani zdaleka se nepodobaly provedení které představil právě Doom. V životním díle Hugo Martina, Martyho Strattona a vlastně celého nynějšího osazenstva id Software.
Na jeho úspěch pak s noblesou navázal již výše zmiňovaný Doom Eternal. A potěšil jak zasloužilé fanoušky série tak i úplné nováčky, kteří do té doby neměli se značkou žádné zkušenosti. Zcela pochopitelně pak hra sklízela jak u kritiků tak i hráčů bezkonkurenční úspěch i přes některé trable, které hru během jejího vývojového cyklu a následných dvou let životnosti potkaly. Se všemi těmito problémy se vedení společnosti id Software vypořádalo se ctí a ke spokojenosti většiny. A nyní v březnu 2022 nastal čas dopřát hře zasloužený odpočinek. A spolu s Doom Slayerem, králíčkem Daisy a celou řadou dalších postav z komplikovaného příběhu série si užít její poslední chvíle aktivního působení na videoherním trhu jak nejlépe umíme. Ať už jde o nový Mega Event, kde si lze zpřístupnit spoustu dobrůtek pro mlsné doomařské jazýčky nebo celou řadu módů, které hru udrží při životě ještě dlouhou řádku let.
Oprašte tedy své arénové schopnosti či se snad vrhněte zcela nanovo do tohoto šílenství a spolu se mnou prozkoumejte tuto, nebál bych se říct až renesanční FPS.