Herní průmysl roste nejen ve světě, ale také v Česku, a přestože se trh postupně přeplňuje všemi možnými hrami všech možných žánrů, občas se mezi tou velkou kupou titulů najde i nějaký ten výjimečný kousek. Takový je Kvark, nebo se tak alespoň zatím tváří. Jde o retro působící střílečku, o jejíž vznik se zasloužili dva čerstvě plnoletí středoškoláci, Petr Pavlík a Radovan Šťastný, které si, společně s jejich hrou, vzalo pod křídla ostravské vývojářské studio Perun Creative.
Kvark je od 2. června dostupný na Steamu v rámci early accessu, zároveň se v den vydání hra objevila i na brněnské herní konferenci Game Access, kde bylo možné si prostředí podzemního komplexu jaderné elektrárny zažít na vlastní kůži: postřílet pár dělníků nebo radioaktivních krys. Celý systém běží na Unreal Enginu 5 a jak tvůrci přiznali v rozhovoru pro Vision Game, přijít na to, jak vše nastavit tak, aby to fungovalo, byl vskutku oříšek, se kterým jim v Perun Creative podstatně pomohli.


Nádech nostalgie
To, že vám vizuál pravděpodobně připomíná Half-Life není tak úplně náhoda. Inspirace Kvarku pramení totiž z mnoha jiných her, a právě v tomto případě jde zrovna o Doom, Half-Life či BioShock. Grafika tak současně vykresluje realistické textury, ale zároveň také typickou pixelizaci, typickou pro retro hry. Děj ihned v začátku odhaluje, kým jste a především, kde jste, formou školicího videa pro zaměstnance elektrárny.
„Kvark je vlastně ta firma, ve které se odehrává celá ta hra.“
Radovan Šťastný
Jakožto dělník v uranovém dole je hráčova postava vystavena nebezpečí v podobě radiace, nicméně vaším úkolem je nejenže přežít, ale také z najít cestu z celého komplexu ven. Cestu vám tak kříží nejenže nepřátelé, ale také hádanky, kterým musíte pro postup přijít na kloub. Verze hry v předběžném přístupu má zatím jednu kapitolu, v níž se nachází celkem 5 úrovní, kterými musíte projít – pro zbytek si ovšem budete muset počkat zhruba rok, než se celá hra dokončí.


Co od Kvarku zatím čekat
Kvark se odehrává v osmdesátkách, v postsovětském Česku a v alternativním světě – a pokud vás baví bádat a objevovat lore, čekají na vás poznámky a deníky, kde vám je v postupných dávkách vysvětlováno, co se vlastně děje. Pakliže vás ale příběhy ve hrách obecně vůbec neberou, hra vám tuto část nutit nebude. Děj patrně není a ani nebude klíčový; jde spíše o takové příjemné doplnění celku k jeho dokonalosti.
Pokud chcete, můžete jednoduše kosit masy nepřátel, pokud si ale libujete v detailech, můžete narazit na spoustu easter eggů a maličkostí, se kterými si tvůrci vyhráli – třeba s funkčním automatem na pití. Jednotlivé úrovně jsou interaktivní. I přestože to celé působí nablýskaně, je tu pár drobných vad, které se točí hlavně kolem nepřátel. Ti jsou dle hráčů místy příliš nároční na překonání – přestože vám jsou téměř všude po ruce výbušné barely – a někteří bossové (na konci úrovně) zase až moc snadní.
Jestliže se pak nenacházíte na zemi, ale například na lavičce, na stole – kdekoliv – namísto náletů dronů s kulomety a vlnami útoků od zaměstnanců ve skafandrech se tak dočkáte stojících, civících postaviček. I tyto drobnosti má však dvojice v plánu co nejdříve opravit. Momentálně stojí Kvark na Steamu 15,79 €, předpokládá se však, že plná verze hry bude o něco málo dražší.