Jelikož článek obsahuje spoilery, doporučuji před čtením zkouknout alespoň první epizodu.
Je Hee Na pracuje v pojišťovně. Potřebuje zlepšit výsledek svého týmu, a tak se rozhodne zkoumat pojišťovací případ, který působí podezřele: případ, zabývající se mrtvým dělníkem. Na pomoc si povolá svou starou známou Kyung Yi Koo – ex-policistku a nyní soukromou vyšetřovatelku s brilantní myslí. Je tu ale jeden problém. V současnosti je Kyung Yi troska, která drtivou většinu času hraje MMORPG, pije alkohol a hygienické návyky jsou pro ni spíše teoretickým konceptem.
Je tedy potřeba dát Kyung Yi dokupy a začít pátrat. Případ se začíná zamotávat, do toho se nám do hlavní linky prolíná středoškolské vyšetřování mrtvých koťat, který si vzal na triko dramatický kroužek kolem mladé Yi Kyung. Sledujeme tak brilantní pozorování a neortodoxní vyšetřovací metody. Do školního případu zasáhne smrt školníka a to do školy přivede i policejní vyšetřovatelku… Kyung Yi Koo. Kyung Yi a Yi Kyung se tak poprvé setkávají. Následně je znovu svede dohromady nemrtvý dělník, a znovu každá stojí na opačné straně barikády.
Kyung Yi vs. Yi Kyung
V tenhle okamžik seriál změní žánr a z detektivky, kde se vyšetřuje podezřelý případ se stává krimi thriller, který je o střetu dvou silných individualit. Mnohé mají společného, v mnohém se liší. Yi Kyung je totiž „K“ – samozvaná vykonavatelka spravedlnosti zabíjející lidi, „kteří si to zaslouží“. Můžete si ji zavolat na pomoc, na oplátku vy zas pomůžete jí s dalším případem. Na znamení tohoto svazku dostanete plyšovou panenku čerta.
K svými aktivitami, ale ohrožuje i mocné lidi. Proto se místní filantropka Sook Yong rozhodne najmout Koo a Na. Na si přivede z pojišťovny svého asistenta a Koo jediného člověka, kterému věří – jejího parťáka ze hry Santu. Tým kolem Koo tak má dva cíle: zjistit, kdo je další na řadě a zabránit jeho smrti a dopadnout K.
Sympatie pro paní Odplatu
Témata pomsty a samozvané spravedlnosti jsou velice vděčné (však si vzpomeňme na Death Note). A Korejci je umí zpracovat svéráznou cestou a zkoušet tak nejenom důvtip jednotlivých postav, ale i diváka. Mistrovství žánru drží Chan Wook Pak s jeho volnou trilogií o pomstě. Inspektorka Koo kráčí v těchto šlépějích.
Člověk má nutkání K fandit. Lidi, které zabíjí, rozhodně nejsou dobří a mnohdy jsou to opravdu odporné lidské bytosti. Nenazval bych je přímo Voldemortem, ale spíš bych je přirovnal k Dolores Umbridge. Zlí lidé, které můžete potkat i v běžném v životě – ať už jde o partnera, který vás zneužívá, nebo šikanujícího nadřízeného.
Sympatie umocňuje, že Yi Kyung Song aka „K“ je „genki“ ňouma. Energická, veselá, místy otravná. Chce být herečkou, ale nejde jí to. Za to ale jede na 110 %, i když hraje jen strom pro školku.
Ovšem už od začátku je jasné, že Yi Kyung není duševně v pořádku. Dost ji ovlivnila smrt rodičů a její vize temnoty.
Oldgirl
Na druhé straně stojí Kyung Yi Koo. Tato 40letá vyšetřovatelka má skvělý úsudek a výborné analytické schopnosti. K je pořád v patách a dokáže jí pořádně zkomplikovat plány. Snaha o dopadení K zároveň slouží i jako možnost se vrátit do života a vyrovnat se s vlastní minulostí. Jakkoli se jeví její láska k whisky a mmo hrám vtipně, jde o důsledek osobní tragédie – sebevraždy jejího manžela – kterou si dává za vinu.
Po vzoru hard boiled detektivů nevychází ven bez baloňáku. Společenská izolace se na ní podepsala, při vyšetřování tak nebere ohled na okolí a taky se projevuje zvláštním chování.
Její tým ale také funguje v režimu samozvané spravedlnosti. Nejsou policie, pracují pod filantropkou se skrytými úmysly, což přesouvá hrdinku a její tým taky do pozice samozvanců.
Paní Spravedlnost vs. paní Odplata
Tím, že proti sobě stojí dvě skupiny samozvanců se pohybujeme v poli šedé morálky, kde hranici nastolují prostředky, pomoci kterých chtějí postavy spravedlnosti dosáhnout. Tahle hranice se zároveň posouvá, protože když uzavřete dohodu s ďáblem, vždycky si bude chtít vzít vaší duši…
Plně se pohybujeme v síti klamu. Postavy vědí víc než si říkají, plánují několik kroků dopředu, počítají s plány, které počítají s jejich plány… Tuhle hru ale nehraje jenom Inspektorka Koo s K, ale taky s diváky. Tvůrci nám zatajují informace a tak i na první pohled komplikované události se stávají součástí plánu. A když už to vypadá, že vše dokonale klapne, tak se všechno pokazí a přichází na řadu improvizace.
Jeviště Yi Kyung je jeviště pro Kyung Yi
Seriál vyniká i formální stránkou. Má animovanou úvodní znělku a končí animovaným segmentem. Do seriálu jsou vložené prvky herního rozhraní jako třeba, když si dobíjí „staminu“ energiťákem, jedna krizová situace je nahrazena segmentem připomínající mobilní hru (patrně z rozpočtových důvodů), a když špatně dopadne, nastane znovunačtení od checkpointu.
Jak už jsem zmínil, K chce být herečkou. Miluje drama a klasickou literaturu. Své vraždy stylizuje podle ní: například jedna oběť je světelnými značkami naváděna do pasti. K to celé pozoruje a cituje u toho Jeníčka a Mařenku sbírající drobečky.
Motiv divadla a jeviště se objevuje i u Koo, kdy si analyzuje průběh vraždy jako divadelní hru, kde chodí mezi kulisami a aktéry.
Inspektorka Koo
Je to korejské dílo, ty nezřídka bývají multižánrové. Důležitým prvkem Inspektorky Koo je humor, kterého tu opravdu není málo a často bývá i velice morbidní.
Co se skvěle povedlo, tak je obsazení. V hlavní roli exceluje Young Ae Lee, která hrála třeba v Nebohá paní Pomsta ze mstící se trilogie Chan Wook Paka. Ta od svatby už hraje jenom sporadicky, ale v Inspektorce Koo dokazuje, jaká je to škoda, že se před kamerou neobjevuje častěji. Naštěstí není jediným silným článkem a Hye Joon Kim (Království zombie) v roli K si snadno získá vaše sympatie. Skvělé zvládá široký rejstřík K od ňoumovitosti až po psychotickou mánii a odhodlání.
Netflix je dneska už znám velice kolísavou kvalitou svého obsahu. Proto jsem rád, že mají hodně rozšířenou kolekci korejské produkce. A Inspektorka Koo není v tomhle zklámáním. Jde o velice povedené dílo, které sice nemusí sednou každému, protože je docela svérázné, ale díky tomu vyčnívá nad tunou generického obsahu. Seriál navíc jde proti zavedeným stereotypům, jeden příklad za všechny – je běžné, že hlavní hrdina i když bývá génius, tak je zároveň i ňouma, tady tu pozice ňoumy zastává záporačka – jde tak i o velice svěží dílo.
Inspektorka Koo je ke shlédnutí na Netflixu.
Hodnocení agregátových portálů | Skóre |
MyDramaList.com | 8,2 |
Csfd.cz | 70% |
Imdb.com | 7,1 |
Rotten Tomatoes – audience | 89% |