Godzilla je fenomén. Ikonické monstrum ničí prostředí, ohrožuje lidstvo, ale také ho i chrání, a to už 70 let. Tahle dlouhá historie zahrnuje 30 filmů, anime trilogii i seriál, a také americké adaptace. Stala se pilířem kaidžu eiga a tokusatsu obecně. A dokonce má i svou hvězdu na Hollywoodském chodníku slávy.
Godzilla (japonsky Gojira) i přes svůj ještěrčí vzhled není klasické monstrum. Její ničivý dech a jakoby seškvařená kůže připomíná sílu atomové bomby, kterou Japonci zažili na vlastní kůži – nejen ve válce s Američany, ale taky při incidentu lodi Daigo Fukurju Maru. Godzilla nikdy nebyla hloupá příšera, často byla naopak velmi inteligentní. Mnohdy měla spíš blíže ke „Kami“ – japonské božské bytosti. Moje oblíbená interpretace přistupuje ke Godzille jako k duchům v japonském folklóru – je to zhmotněné utrpení a bolest lidí při atomovém výbuchu.
Godzillí filmy mají jednu věc společnou s bondovkami – jde o žánrově široce rozkročenou kompilaci filmů, jejichž spojujícím znakem je ústřední postava. Filmy s Godzillou zahrnují jak seriózní katastrofické drama, tak šílené rubanice s mimozemšťany, se vzpomínkami ztracených civilizací a špiony. Utkala se s dalšími monstry jako jsou ochránkyně Země Mothra nebo apokalyptická hrozba z vesmíru alias hydra King Ghidorah. Tím se měnila i role Godzilly z ničící hrozby na téměř hrdinskou postavu, chránící Zemi po boku Mothry.
Během té doby se celý příběh víckrát znovu restartoval. Nejčastěji s nástupem nového císaře – obecně se u dlouhých sérií setkáte s dělením na období šówa, heisei a současná reiwa. Celou sérii měla na 50. výročí zakončit Godzilla Final war. Velice šílená plejáda soubojů, kde se Godzilla utkala snad s každým nepřítelem ze své dlouhé historie. Naštěstí se rozhodli Godzillu vrátit, nejdříve v roce 2016 v Shin Godzilla v režii Hideakiho Anna. Symbolicky jde o poslední Godzillí film, ve kterém byla použita suitanimace.
Godzilla Minus One je první Godzillí film od nástupu císaře Naruhita a startuje tak éru heisei Godzilla filmů. Zároveň tento film vychází k 70. výročí samotné Godzilly. Tato kombinace si vyžádala kombinaci novátorského přístupu a zároveň ohlédnutí ke kořenům.
Božský vítr vs. Božské monstrum
Poslední dny války v Pacifiku. Koiči (Kamiki Ryunosuke) je příslušníkem Tokkótai – zvláštní jednotky Kamikaze. Při své misi nahlásí závadu a přistane na ostrově Ódo. Jenomže mechanici žádnou závadu nenajdou. Večer toho dne napadne základnu obří ještěr, kterému místní říkají Godzilla. Koiči je spolu s jedním mechanikem jediný, kdo přežije.
Po návratu domů – do Tokia – najde jen sutiny. Jeho rodiče zahynuli při bombardování. Do jeho provizorního domova se nastěhuje i dívka Noriko (Hanabe Minami) s osvojeným nemluvnětem. Chtě nechtě spolu začínají fungovat jako rodina. Koičiho ale trápí noční můry z ostrova Ódo a neutichající pocit viny…
Po úvodním setkání s Godzillou následuje tento dlouhý segment, kde se Godzilla vůbec neukáže a popravdě, ničemu to nevadí. Neměl bych problém sledovat tohle poválečné drama o rodině vytvořené za extrémních okolností. Zároveň to ukazuje jednu důležitou věc – titulní monstrum je až druhořadé, na prvním místě jsou lidé. Tohle rodinné drama je skvěle zpracované i zajímavé. Koiči trpí posttraumatickou stresovou poruchou a vinou přeživšího a lituje, že nezemřel pro čest a císaře. Oproti tomu Noriko si života cení: také přišla o rodiče, ale snaží se žít, jak nejlépe umí. Koiči hledá smysl ve smrti, Noriko v životě.
Pro zlepšení živobytí přijal Koiči práci jako námořní odminovač. Zde se Koiči spřátelí s dalšími lidmi, kteří si nesou trauma války. A když už se titulní monstrum objeví, ukáže se, že i když válka skončila, pro japonskou vládu jsou občané stejně postradatelní jako za války. Nepomáhá ani odzbrojená japonská armáda a nevměšování se Američanů ze strachu ze Sovětů.
Následuje destrukce očekávatelná ve všech monster filmech. Jedna z mála městkých částí, která přežila válku, je srovnaná se zemí. Jestli válka dostala Japonsko na nulu, Godzilla jej dostala do mínusu. A jelikož na vládu není moc velký spoleh, rozhodnou se váleční veteráni vzít osud do svých rukou a postarat se o Godzillu sami…
Oxygen destroyer
Jak moc se vám bude Godzilla líbit bude záležet i na tom, jak máte rádi asijskou poetika a filmovou řeč. Film je nyní k dispozici na Netflixu a dostane se k němu tak spousta lidí netknutá japonskými filmy. Godzilla Minus One je japonský film pro japonské publikum – nepodřizuje se potenciálním potřebám mezinárodní audience.
Herci jsou skvělí. Emoční rovina je silně posílená někdy vcelku přehnanými gesty. Je to dané způsobem hraní, který je specifický pro Asii. Ale i přes někdy obrovskou přepjatost to nikdy nesklouzne k tomu, že by byl film směšný. Tvůrci je se jen nebojí silných emocí a nebojí se jim vystavit i diváky, což je v silném kontrastu s Hollywoodským mainstreamem, kde každá dramatičtější scéna musí být proložena nějakým vtípečkem pro odlehčení. Králem tohoto je dnes Disney se svým MCU.
Když už padla řeč o MCU, tak si pohovoříme o tricích. Ty jsou výborně udělané. Někdy je u nich kladen důraz na to, aby působily spíš jako praktický trik než jako něco reálného (například Godzillí regenerace imituje stop motion). Milovníky tokusatsu možná trochu zklame, že Godzilla už je čistě CGI monstrum a není vytvořená tradiční suitanimací, které se držela až do Shin Godzilly. Oproti MCU ale Godzilla pracuje se zlomkovým rozpočtem 15 miliónu dolarů (běžný blockbuster stojí od 150 – 200 milionů). Stejnou částku stál i třeba český film Žižka. Ale na Godzille tento malý rozpočet není vidět, film působí mnohem velkolepěji. Oscara za zvláštní efekty si tvůrci rozhodně zasloužili.
V první části dostáváme rodinné drama z válkou zničené země, druhá třetina je nejblíže klasickému monster filmu a poslední třetina se přesune do procedurálního dramatu a jde o čisté „competence porn„, kdy se lidé sjednotí a společně vytáhnou do boje proti Godzille. A je radost sledovat, když kompetentní lidé dělají svou práci.
Godzilla Minus One přistupuje k sérii v mnohém velmi novátorsky, ale zároveň se ohlíží k předchozím filmům. Mnohé momenty připomínají původní film z roku 1954. Film funguje na výbornou jako rodinné drama, procedurální drama a samozřejmě jako kaidžu eiga.
Název | Godzilla Minus One |
Originální název | 超大作怪獣映画; Gojira Mainasu Wan |
Délka | 125 minut |
Studio | Toho |
Scénář | Jamazaki Takaši |
Režie | Jamazaki Takaši |
Hodnocení agregátních portálů | |
MyDramaList.net | 8,6 |
kinobox.cz csfd.cz imdb.com | 76 % 73 % 7,8 |
Rotten tomatoes – tomatometer Rotten tomatoes – audience | 98 % 98 % |