Již čtvrtý díl za pár dnů obohatí strategickou videohérní scénu s příchodem Galactic Civilizations IV. Ne moc mainstreamová strategická série Galactic Civilizations od studia Stardock vychází již na konci tohoto měsíce a tak si shrneme, co hráče čeká. Představíme určité změny oproti předchozímu dílu a porovnáme si tak jak moc se čtvrtý díl liší od svých předchůdců a hlavně tvrdé konkurence, kterou Galactic Civilizations mají ve hrách typu Stellaris.
Bude tomu již dvacet let co mají hráči to potěšení hrát jednu z nejvýznamnějších a nejdéle trvajících 4X strategických sérií. Původní Galactic Civilizations vyšla v roce 2003 a i když po celou dobu byla série spíše ve stínu ostatních, větších strategií, vytvořila a postupně rozšiřovala svoji fanouškovskou bázi. Čtvrtý díl přichází po dlouhých sedmi letech od přechozího dílu který byl vydán v roce 2015. Třetí díl se tehdy dočkal poměrně kladných reakcí, což nasvědčuje jednak kladné hodnocení od hráčů na Steamu a jednak fakt, že během let se hra dočkala nespočtu herních rozšíření, které rozšiřovaly jak mechaniky tak přidávali i další hratelné civilizace. Co nás tedy čeká dál? Víceméně vše, co bychom mohli čekat. Bude to větší, megalomanštější a snad i trošku přehlednější a ne tak zahlcující.
Nové mechaniky
První znatelnou změnou projde mapa, která se nyní dělí na několik sektorů. Tato změna by měla dodat hře novou hloubku. Hráči sice stále budou moci hrát na menší mapě, ale možnost rozprostřít dobrodružství na obrovské mapy s více sektory má zavdat větší pocit z dobývání a průzkumu galaxie. Každý sektor je propojen sub-prostorovými proudy, které hráči umožní i cestování mezi sekcemi.
Druhou změnou si prošla i mechanika s managmentem obyvatel planet. Samotná mechanika sice byla již v Galactic Civilizations III, ale jejich role nebyla tak výrazná jako nyní. Obyvatelé planet mají nově individuální hodnocení a je důležité udržet si jejich spokojenost – neloajální a nespokojený guvernér dané planety by totiž mohl vzít svou planetu a příslušné kolonie s sebou a založit nové impérium, pokud jim hráč nedá dostatečný pozor a péči. I samotný příběh se odvíjí od toho, odkud své postavy naverbujete. Mají tak různé vlastnosti a pohledy na věc a v průběhu hry budete moct zjišťovat a poznávat jejich různé příběhy.






Zjednodušení a usnadnění pro nováčky
Velká část pozornosti u nového dílu bylo jednak zjednodušení ale hlavně zpřehlednění hry jako takové. Zvítězit nad celou galaxií byl problém který série řešila od samotného počátku. V předchozích dílech se totiž hráč dostal do situace, kdy hráč vidí, že ostatní už přemůže bez jakýchkoliv větších problémů a má tak vítězství jasné. Bohužel, než by dokázal skutečně zvítězit trvalo by to ještě několik neřkuli desítek hodin úmorného hraní. Jak dokládají samotní vývojáři, historicky mnoho hráčů v tomto bodě hru ukončí a neobtěžuje se ji dokončit, protože “vědí, že vyhrají”. Tento problém se vývojáři rozhodly vyřešit díky přidání funkce prestiže. Díky této nové funkci mohou hráči přijmout určitou výzvu a získat “body prestiže”, které se započítají do celkového počtu potřebného k vítězství ve hře. Tato funkce by tak měla snížit “grind” v pozdějších částech hry a měla by umožňovat mnohem zajímavější vyústění příběhu.
Druhou věcí, která trápila komunitu bylo obrovské množství mikromanagementu, který musel hráč zvládat. Dříve museli hráči spravovat každý dobytý svět zvlášť. Když hráč kolonizuje určitou planetu nyní spadne daná planeta pod kategorii určitého jádrového světa, který hráč založil a spravuje ho. Tento systém umožní hráči přímo dohlížet na menší počet světů, ale stále budou mít výhody z kolonizace a dobytí co největšího počtu.






Pro další podporu jedinečného zážitku z každé hry Galactic Civilizations IV budou nyní mít hráči možnost nastavovat a aktualizovat politiku a vydávat příkazy svým gubernátorům. Politika umožňuje hráči měnit priority v průběhu hry výběrem mezi různými bonusy a zaměřeními, zatímco výkonné příkazy umožňují hráči utrácet nový zdroj zvaný kontrola, aby mohl dělat věci jako tisknout peníze nebo navrhovat nové kolonie.
Na pochvalu je bezesporu i fakt, že vývojáři myslí i na nováčky, kteří by mohli sérii objevit až nyní. Ve hře se má objevit detailnější a ne-zahlcující herní tutoriál i nápovědy poradců, kteří nabízejí strategické a taktické rady. Součástí nového dílu je však i mnoho starých a oblíbených funkcí z předchozích her – včetně návrháře lodí a tvůrce civilizací. Vše výše zmíněné a mnohem víc je k dispozici na webové stránce hry, kterou naleznete pod tímto odkazem. To nejdůležitější na závěr je datum vydání, které je stanoveno na 26. 4. 2022. Těšíte se na Galactic Civilizations IV? Vyjádřete se v komentářích!