Fanoušci každoročně vydávaných titulů si už zvykli, že na úkor vysokých počtů nových her, musí něco obětovat kvalitnímu provedení. Tím hůř, když se jedná o sportovní hry. Ono určitý sport, během jednoho roku, nezměníte natolik, aby to bylo samo o sobě lákadlo. Tak jsme se během let uchýlili k hledání mikro změn, abychom si nějakým způsobem dokázali odůvodnit, proč máme z peněženek vytáhnout další dva litry. Pravdou je, že letošní ročník Formule 1 přinesl řadu obrovských, až revolučních změn. Z tohoto pohledu to mělo studio Codemasters velice usnadněné. Nové technické regule změnily celkový vizuál i výkonnost aut. Jenže ihned vyvstává otázka. Jak to studio, za finanční pomoci a vydavatelství, ze stran EA, zvládlo? Nevystříleli veškerý svůj um na podobě nových formulí? Netrpí hratelnost na nedostatečně inovativní vývoj? Je F1 22 revolucí, nebo jen maličký pokrok v jiném kabátě? Na to vám odpoví naše recenze F1 22! Hráli jsme na Xbox Series S.
Jasná technická pravidla, pořádná změna!
Už při prvním spuštění je cítit změnu. Hned v samotném menu poznáte, že se něco řádně změnilo. Základní nabídka, textové fonty, celkový vizuál hry tak nějak „EAovsky“ ožil. Je to jako byste sebrali barevnou paletu z FIFA série a nacpali ji na F1 22. Ano, i samotný název se zkrátil. Po ročnících 2018, 2019… tu máme klasickou dvojcifernou číslovku 22. Na druhou stranu, není čeho se bát. Hra kopíruje známe nastavení z předchozího ročníku, menu i nabídka nastavení je vlastně totožná. Pokud jste staří harcovníci, okamžitě najdete svůj sweet spot v nastavení a jde se na dráhu. V případě, že jste nováčci, hra vás sama provede základním nastavením. Od jízdního stylu, přes jízdní asistenty, obtížnost AI nebo simulace opotřebení pneumatik. Když jsme se prohrabali hlavní nabídkou, lets hit the track.
Nový kabát, nové ovládání, nová hra?
Hned při prvním vyjetí jsou nové změny jako pěst na oko. Nutno říct, Codies odvedli skvělou práci. Minimálně dodrželi onu „stock“ verzi vozu, který FOM představili při nových pravidlech. A když říkám stock, myslím to vážně. Když se pozorně podíváte, uvidíte až příliš velkou podobnost mezi jednotlivými auty. Jsou si až okatě podobná, oproti skutečnosti, kde se každý tým vydal vlastní filozofií, při stavbě nového vozu. Dá se chápat, že při takto obřích změnách, bylo potřeba investovat velké množství času a vývoje na předělání aut, a designové prvky i odlišení si Codemasters schovávají do některého z budoucích patchů. Dva týdny od vydání můžu říct, že auta se od sebe začínají lišit (Mercedes je skutečně Mercedes bez bočnic), chce to ale ještě pár doladění, aby to odpovídalo realitě. Máme přeci před sebou oficiální hru Formule 1!
Auta jsou letos… jiná. Přítomnost ground effectu, tedy obrovsky důležitá podlaha auta. Menší přítlak generovaný křídly, větší, nízko-profilové pneumatiky. Jen tento rychlý výčet změn jasně napovídá, že vozy nové generace jsou jiné. A je mi potěšením říct, že ovládání ve hře skutečně doznalo změn. Cítíte to ihned při prvním brždění do zatáčky. Vůz umí být velmi nestabilní, často jsem probrzdil a ničil tím pneumatiky, nejednou se mi stalo, že jsem kompletně netrefil brzdný bod atd. Formule je těžší, mnohem tužší, do pomalejších zatáček se jí vlastně nechce zatáčet. Když už se vám teda nějak podaří zlomit auto, trefit apex a chystáte se zrychlovat, přichází další facka. Nové pravidla změnily chování vozů i na výjezdech. Sebemenší neopatrná práce s plynem a šup! Jste v hodinách. Nechci nikoho nijak strašit, ale pokud jste hodiny a hodiny v předchozích hrách kroužili, připravte se, že v letošním ročníku F1 22 se budete vlastně znovu učit řídit.
Bono, my tyres are gone!
V momentě kdy jsme ovládli tak nějak auto samotné, přichází druhý, velice důležitý faktor. A to jsou pneumatiky. V letošním roce totiž v boxech, mechanici nahřívají pneumatiky na nějakých 70%. To znamená, že po výměně gum, jste půl kola jako na ledě. A opravdu, tahle mechanika je ve hře skutečně znát. Již to není výměna gumy za gumu a push do konce závodu. Výhody či nevýhody soupeřů dle stáří pneumatik, důsledek probdržďování, poškození gum. Tyhle detaily ocení více ti zkušenější hráči, ale hra najednou dostává nový rozměr. Už to není bezhlavý plyn až na podlahu and no one cares. Teď skutečně záleží, jak svůj management pneumatik rozvrhnete a jestli, z něj dokážete těžit.
Když už jsme u těch soupeřů. Umělá inteligence. Nemesis všech předchozích dílů F1 her. V prvních prezentacích to bylo pořád stejné. Zdokonalili jsme AI, implementovali jsme strojové učení, budou reagovat na situace v závodě. No jako… ne. Uznávám, že AI se rok od roku zlepšuje. V F1 22 jsme zase o něco dále. Už se nedrží v jednom vláčku od startu do cíle, dokáží změnit směr jízdy pří bránění, nebo se dokonce občas odhodlají vás předjet. Já vím, šokující. Na místě je však obezřetnost. Jenomže, ta vaše. Samotná AI totiž absolutně neumí dbát na nikoho kolem sebe. Je úplně jedno, jestli jedete do úzké šikany tři vedle sebe. AI prostě zatočí do vás. Žádné riziko poškození, ztráty křídla nebo podlahy. AI jede, vy si najděte okliku. Tohle je tak očividný a do nebe volající problém, až se mi nechce věřit, že to řešíme už asi 3 hru v řadě. Jenomže to není vše. Jak jsem zmínil výše, nové vozy potřebují vytříbenou techniku práce s plynem. A tak se vám stane, že při každém výjezdu ze zatáčky je AI v momentě o půl vteřiny před vámi. Skutečně. Nefunguje na to nic. Ani asistent kontroly trakce, ani snížení obtížnosti. AI má v aktuální verzi hry speed boost, který dělá hru nehratelnou. Tak snad v brzkém opravném patchi!
F1 22 není obsahově žádná sláva?
Nebudu tady dlouho kopat do nefunkčního AI. Koneckonců tohle dokáže opravit jeden balanční patch. Mrkneme se ale třeba na obsah, který za své peníze dostanete? Tak kromě klasického závodu v režimu Grand Prix, je tu také time trial, mulťák ve dvou režimech – open lobby a ranked, víkendové ligové eventy, možnost kariéry ve dvou hráčích. To všechno známe z minulých her. Hlavní gro je ale kariéra. Ať už za existující stáj, nebo režim My Team. Tady jsme nedostali žádné dechberoucí změny. Opět vytvoříte buďto jezdce, nebo celou stáj a účastníte se oficiálního kalendáře F1. Zase si můžete vybrat mezi různou délkou kalendáře (10, 15 nebo 23 závodů). Tentokrát si ale v My Team režimu můžete vybrat i to v jaké pozici vstoupíte do celého toho kolotoče. Můžete totiž začít jako úplný outsider, jak tomu bylo zvykem, nebo si zvolit středopolový tým a ihned se pokoušet o mistrovské body. Je tu ale i varianta dominantní stáje a vyzkoušet si tak Mercedes éru od roku 2014 do roku 2021. Příjemná malá změna, která může po měsících oživit již všední kariéru.
Já vím, já vím. Křičíte, že jsem nezmínil Pirelli hot laps a přítomnost Supercars. No ono je těžké zmínit něco, co funguje jako obyčejný filler, který vás zabaví na první dvě hodiny. Ve hře je asi 8 supervozů, které si odemykáte za tokeny, získané za jízdu v jakémkoliv režimu. Během kariéry si pak před různými závody můžete vyzkoušet Pirelli hot laps, právě v těchto kárách. Zábava na prvních pár jízd, postupem času ale budete tuhle minihru přeskakovat, protože žádný velký rozdíl do celé kariéry nepřináší. Bohužel.
Rozladění na místě, F1 22 potřebuje velký kus práce
Takže, co to máme vlastně za ročník? F1 22 je změna. Tedy hlavně ta vizuální. Vozy prošly obří změnou. Dokonce se nám poupravily i některé tratě dle skutečnosti. Oceníte tedy změnu v Austrálii, přidanou trať v Miami, změny v Abú Dhabí. Prakticky to co vidíte každou neděli v televizi, uvidíte i na svém monitoru. Ale co ta herní stránka? Je tohle ročník, který si zaslouží vaše peníze? Upřímně řečeno, ve stavu v jakém hra vyšla, ne. Porodní bolesti musí být, EA již slibuje opravný patch a na hře tedy opravdu pracují. Jenomže my tady nemáme žádné zásadní změny. Přechod na jiný engine, nic takového. Je hodně cítit, že je to šablona F1 2021 a na ní napasovali nový ročník. Pro harcovníky a zapálené fanoušky do královny motorsportu, asi ano. Pro občasné hráče, kteří si chtějí sem tam zazávodit v nejrychlejších autech. Počkejte si na příjemnou slevu. Tohle za 70€ prostě není.
Verdikt
F1 22 je hrou pro staré harcovníky a zapálené fanoušky do královny motorsportu. Pro občasné hráče, kteří si chtějí sem tam zazávodit v nejrychlejších autech ale platí, že by si měli počkat na nějakou příjemnou slevu. Tohle za 70€ prostě nestojí.
PLUSY
- Grafika
- Formule
MÍNUSY
- Hratelnost
- Obsah
- Technický stav hry